2 BATX. 23.
TESTUA. 1978KO ESPAINIAKO KONSTITUZIOA (1978-12-29)
Juan
Carlos I.a Espainiako erregeak
honako hau ikusi eta ulertzen duten guztiei honako hau jakinarazten die: Gorteek honako konstituzio hau onartu dutela
eta espainiar herriak berretsi egin duela:
1.
art. Espainiak zuzenbideko estatu sozial eta
demokratikoa osatzen
du eta askatasuna, justizia, berdintasuna eta
politika aniztasuna aldarrikatzen
ditu bere antolamendu juridikoaren goi mailako balio gisa.
2.
Subiranotasun nazionala espainiar herriak du eta bertan dute jatorria
estatuaren botereek.
3.
Espainiar estatuaren forma politikoa parlamentuzko monarkia da.
2.
art. Konstituzioa espainiar guztien aberri erkide eta
zatiezina den Espainiaren batasun zatiezinean oinarritzen da eta osatzen duten nazionalitate
eta eskualdeen autonomia eskubidea
eta haien guztien arteko solidaritatea
aitortu eta bermatzen du.
66.
art. 1. Gorte Nagusiek ordezkatzen dute espainiar herria eta
Diputatuen
Kongresuak eta Senatuak osatzen dute.
98.
art. 1. Presidenteak, presidenteordeek, baldin badira, ministroek
eta Legeak xedatzen dituen gainerako
kideek osatzen dute Gobernua.
117.
art. 1. Justiziak
herrian du jatorria eta botere judiziala osatzen duten epaile eta magistratuek administratzen dute
erregearen izenean. Epaile eta magistratuak independenteak, ezin kenduzkoak eta
arduratsuak dira eta Legearen mende bakarrik daude.
143.
art. 1. Konstituzioaren 2. artikuluan onartutako
autonomia
eskubidea
erabiliz, ezaugarri historiko, kultural eta ekonomiko
erkideak dituzten probintzia mugakideek (…) autogobernua izan dezakete eta
Autonomia Erkidegotan eratu daitezke,
titulu honetan eta dagozkien estatutuetan aurreikusitakoaren arabera.
XEDAPEN
GEHIGARRIAK. Lehena. Konstituzioak foru lurraldeen eskubide
historikoak babestu eta errespetatzen ditu. Foru erregimen horren eguneratze
orokorra Konstituzioaren eta Autonomia Estatutuen esparruan egingo da, egitekotan.
XEDAPEN
INDARGABETZAILEA. 2. Indarrean egon bazitekeen ere,behin betiko indargabetutzat
jotzen da 1839ko urriaren 25eko legea, Araba,Gipuzkoa eta Bizkaiari eragin diezaiekeen
guztiari dagokionez. Era berean,behin betiko indargabetutzat
jotzen da 1876ko uztailaren 21eko legea.
Gorteek
onartutakoa 1978ko urriaren 31n. Erreferenduma abenduaren 6an.
Boletín
Oficial del Estado, 1978ko abenduaren 29.
TESTU IRUZKINA
Zenbatu testuko lerroak eta idatzi orrialdearen ertzetan.
Irakurri arretaz testua bi alditan: lehenbizi, irakurri testua osorik eta
azkar, eta azpimarratu informazio ezjakina; bigarren aldian, irakurri astiro,
testua oso-osorik ulertzeko.
Azpimarratu hitz-gakoak eta lehen mailako eta bigarren mailako ideiak.
1. Kokapena
Testu mota
Jatorriaren aldetik:
— Lehen mailako iturria (garai jakin bateko dokumentua).
— Bigarren mailako iturria: testuak bi motakoak dira, batetik,
historiografikoak (egilea testuan adierazitako gertaeren ondorengoa da, eta
ikertzaile edo dibulgatzaile den aldetik landuko ditu gertaera horiek), eta
bestetik, hemerografikoak (egunkaria edo aldizkaria).
Formaren aldetik:
— Zirkunstantziala (adierazpen ez instituzionalak, testuan kontatutako
gertaerak bizi dituen norbaitek egindakoak; lege izaerarik ez duten hitzarmenak;
hainbat motatako idazkiak eta txostenak; hitzaldiak, aldarrikapenak, prentsako
berriak…).
— Juridikoa (legeak, lege dekretuak, dekretuak, ministro agindua,
erabakiak, itunak, notario idazkiak, kontratuak, erakunde adierazpenak…).
— Testigantza testua (oroitzapenen eta autobiografien zatiak, egileak berak
bizitako gertaeren kontaketak, gutun eta idatzi pertsonalak, egunkaria, ohar
pribatuak…).
— Literarioa (urte liburuak, genealogiak, gesta-kantak, kronikak,
istorioak, epopeiak, ipuinak,biografiak, iritzi artikuluak, saiakerak, prentsa
iruzkinak, literatura-lanetako zatiak…).
— Dokumentala (erroldak, katastroak, grafikoak, prezioen zerrendak, mapak,
planoak, kartelak…).
Edukiaren aldetik: politikoa, ekonomikoa, soziala,
kulturala, erlijiozkoa…
Egilea. Bakarra, taldea, ezezaguna, jatorria aginte publikoan
eta pertsona pribatuetan duena.
Data eta tokia. Espazio-denboraren testuingurua.
Hartzailea. Publikoa edo pribatua.
Asmoa. Idazlanaren helburua.
b.
Testuaren analisia: testuaren oinarrizko ideiak nabarmentzea:
2. Azterketa
Lexikoa
Azaldu hitzak, datuak, erakunde aipamenak, zehar-esanak, oinarrizko
kontzeptuak, pertsonen izen bereziak, leku geografikoak, datak, zuzenbide
adierazpenak, hitz teknikoak, Juan
Carlos I,parlamentuzko monarkia,konstituzioa,subiranotasun nazionala,autonomia,
atzerriko hizkuntzetan dauden hitzak, zaharkitutako arkaismoak… (azterketa
literala).
-Ideia nagusia eta bigarren mailako ideiak Aipatu egileak edo egileek
adierazitako ideia nagusia –edo nagusiak– . Idatzi ideia horiek behar bezala antolatuta, garrantziaren arabera ordenan jarrita (ideia nagusi bat
–testuaren gakoa dena–eta ideia hori osatzen duten bigarren mailakoak), eta
adierazi aipamen zehatzak eta horien arteko loturak.
c.
Testuinguruan jartzea: testua bere prozesu historikoan ezartzea:
3. Testuingurua
1-Nor izan zen erregea garai honetan?Eta gobernuburua? Zer gertatzen zaio?2-Zein da bukatzen den garaia ?Ezaugarri nagusiak.
TESTUAREN GARAIA
3-Zein da hasten den garai berria eta nola
izan zen prozesu hori?4-Non biltzen dira eta zein da diputatuen joera politiko nagusia?Zein da UCD partiduaren burua eta zein bere eginkizunik handiena?Zein da ezartzen duten ideologia politiko hura eta adierazi bere ezaugarriak.
Subiranotasuna
Botere legegilea eta hauteskundeak
Botere betearazlea
Epaitzeko funtzioa
Eskubideak
Askatasunak
Eliza
Exerzitoa
ONDORIOAK
7-Suarez,Calvo Sotelo eta Gonzalezen
gobernuaren ezaugarri nagusiak?Zeintzuk dira onartzen diren lege nagusiak?Zein da estatu kolpearen
ondorioa?
4. Ondorioa
Testuaren interesa, balioa eta esanahia. Egiatasuna: testuaren zehaztasun
maila.
4-TESTUAREN GARRANTZI HISTORIKOA:
1-Zein garaiari ematen dio hasiera
konstituzio honek?
No hay comentarios:
Publicar un comentario